Så lyckas du med din Gilla-sida.

Så lyckas du med din Gilla-sida.

I en podcast tar Nina Jansdotter upp användbara tips angående vad man kan tänka på när man skall starta och driva en Gilla-sida på Facebook.

 

Varför skall du ha en Gilla-sida? Genom att skapa en Gilla-sida får du en extra "hemsida" på Facebook, som fungerar som en kommunikationsplattform där du kan presentera dig på ett bredare, mer intressant sätt och ha en dialog med de som följer dig och gillar dig. Syftet är alltså något mer än det rent kommersiella – att enbart sälja din produkt eller tjänst. Nina sammanfattar det i att det är ett hjärte-engagemang, en själ, som skall komma igenom. Det är människan bakom företaget vi vill lära känna och följa - inte enbart varumärket. Naturligtvis kan det yttersta syftet vara att tjäna pengar, sälja en produkt eller att driva opinion för en fråga t ex men på din Gilla-sida förmedlar du dina värderingar och vad som är viktigt för dig. Du presentera dig som en företrädare för din bransch t ex och lämnar tips, delger trender och nyheter, ger råd och inspirerar utifrån vad du själv brinner för.

 

Sätt ett bra namn på din Gilla-sida

Facebook har gått ut med att de kommer att stänga ner Gilla-sidor med allmänna namn. Så ett bra tips är att du väljer ett namn som är mer unikt, mer speciellt t ex ditt företagsnamn.

 

Med vilken frekvens skall jag lägga ut nya inlägg ?

Ninas tips är att lägga in något varje dag för att visa vilka du/ni är . Det krävs hög närvaro, hög aktivitet för att inte drunkna i "bruset" på sociala medier. Du behöver därför uppdatera med spännande, intressanta och engagerande inlägg. Att läsa och svara på kommentarer från dina gillare, följa upp och interagera är viktigt. Utveckla en egen stil - men upprepa heller inte för mycket så att du blir för förutsägbar. Förvåna och skapa omväxling!

 

Omvärldsbevaka

Vad fungerar på andras Gilla-sidor? Vad fungerar mindre bra? Hur skriver de som har stora sidor med många besökare? Skaffa förebilder! Inte för att bli en "copy-cat" – utan för att få tips och inspiration för att sedan göra din "egen grej" utifrån din egen stil. Var inte heller rädd för att göra misstag, Våga testa olika saker.

 

Testkör

Ninas tips är att du har minst 10 inlägg på din sida innan du lägger ut den så att du inte från start erbjuder en tom sida. Innan du har fått 30 gillare kan sidan inte ta del av statistik, och är dessutom svår att söka. Ett annat tips är också att hålla balansen, och skriva ett kommersiellt inlägg mot 5 icke-kommersiella. Detta för att man inte gärna följer någon som ständigt och jämt vill sälja sin produkt. Be också om feedback!

 

Hur skall man få många Gillare?

Några tips är att när du satt upp din sida kan du använda dig av "bjuda-in-knappen" på Facebook för att bjuda in dina vänner, till din nya sida. Du meddelar på din egen privata sida, att du skapat en sida och bjuder in dina vänner och ber dina vänner att dela din nya sida. Du kan också köpa annonser via Facebook . Viktigast menar Nina, är ändå att om du fyller på med intressant material på din sida så kommer det att delas av dina vänner, vilket i sin tur skapar nyfikenhet av deras vänner, som då ofta blir nya Gillare på din sida. Det du ger – det får du tillbaks - även på Facebook!